Skansen kolejowy w Kościerzynie
Skansen kolejowy w Kościerzynie nawiązuje do dziedzictwa kościerskiej parowozowni, której historia sięga XIX wieku.
Kolej do Kościerzyny dotarła w 1885 roku. Zgodnie zasadami Kolei Pruskich w Kościerzynie zbudowano parowozownię zwrotną, której rola wzrosła na początku XX wieku, gdy węzeł kolejowy zaczął się rozrastać i nabierać znaczenia. Na początku 1920 roku parowozownia została przejęta przez polską załogę i wówczas zyskała nazwę Kościerzyna. Miała ona duże znaczenie dla nowej magistrali węglowej Herby Nowe-Gdynia, obsługiwała też ruch między Bydgoszczą i Gdynią. Wtedy też stare parowozy zastąpiły maszyny nowsze i silniejsze.
W następnych latach parowozownia kościerska straciła na znaczeniu, była jednostką pomocniczą, obsługującą wyłącznie ruch lokalny. 1 listopada 1939 roku przywrócono parowozowni pruską nazwę Berent i działała w ramach węzła Gdańsk Południe. W 1945 roku parowozownia została w wyniku walk zniszczona. Po wojnie rozpoczęto jej odbudowę, działała do początków lat 90.
Skansen „Parowozownia Kościerzyna" to placówka muzealna, którą prowadzi Zakład Taboru w Gdyni. Zwiedzać można m.in. prostokątną, przelotową halę na cztery parowozy, sale wystawowe i ekspozycje dawnych lokomotyw, wagonów i urządzeń torowych na wolnym powietrzu.
Perłą kolekcji jest parowóz z polskiej szkoły konstruktorskiej Pu29-03 (najdłuższy w Polsce) ostatni z istniejących z roku 1931. Z roku 1919 pochodzi jedyny zachowany Tw1-90, pamiętający czasy, gdy Kościerzyna nie miała kolejowej magistrali.
Najstarszym parowozem w skansenie jest Ok1-112, najmłodszym eksponatem jest parowóz TKb -2845, najsilniejszą i najnowocześniejszą polską lokomotywą spalinową był SP47-001.
Najbardziej oryginalnym eksponatem skansenu jest wagon kolei linowo-terenowej z zakopiańskiej Gubałówki, zaś najbardziej egzotyczne – to parowóz TE 7175, który trafił do nas zza wschodniej granicy i elektryczny zespół trakcyjny EW90-12, który pracował w berlińskiej kolei podmiejskiej i trójmiejskiej SKM.
Ze skansenu wyruszają, głównie w sezonie letnim, pociągi retro. Stanowią one ważną atrakcję turystyczną Kaszub, zaś ich trasa – sporadycznie – wiedzie aż na Hel do Braniewa.
Logowanie
Najlepiej oceniane
-
Wczasy blisko jeziora w sercu Kaszub
Domki
Cena: 30 zł /35 zł
Ostatnio dodane
-
ORLIKLIDIA
Domek letniskowy
Cena: 300 zł /420 zł -
Gościniec Jo-Jo
Agroturystyka
Cena: 60 zł /60 zł
Facebook, dołącz do nas
Atrakcje
- Skansen we Wdzydzach Kiszewskich
- Dom do góry nogami i Skansen w Szymbarku
- Kamienne Kręgi w Odrach
- Bory Tucholskie
- Wdzydzki Park Krajobrazowy
- Szczyt Wieżyca i Wieża widokowa
- Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie
- Muzeum Kaszubskie w Kartuzach
- Skansen kolejowy w Kościerzynie
- Zamek w Bytowie
- Kalwaria we Wielu
- Kalwaria Wejherowska
- Akwedukt w Fojutowie
- Wąwóz Lisi Jar
- Zamek w Malborku
- Zoo Egzotyczne w Tuchlinie